Monday, November 18, 2013

Beijing Handtwists US Media To Suppress China News

Paramilitary officers at Tiannamen Square (Pic. courtesy WP)


China’s moves to control opinion overseas appears to have taken a step forward with the pliant chief editor at one of United States’ most prestigious news agencies killing a story that probed a Chinese billionaire followed by the suspension of the journalist who wrote it.



The New York Times said in its Sunday edition (Nov.17) that Michael Forsythe, a Hong Kong-based journalist for Bloomberg had been suspended after the organisation’s editor-in-chief Matthew Winkler had decided to kill “an investigative article because of fears that Bloomberg would be expelled from China.”

“Last week, after the allegations of self-censorship were published, reporters and editors in the Bloomberg bureau in Hong Kong who had worked on the unpublished article were called into a series of meetings, Bloomberg employees said,” reported The Times.

Norman Pearlstein who worked for Bloomberg News’ parent company Bloomberg LP had said he had “spoken Mr. Winkler and had heard that ‘the story was just not ready for publication and they’re still working on it,’” The Times continued.

The Times story went on to point out that following an expose by Bloomberg News last year about the present Chinese President Xi Jinping, subscriptions to the outlet’s terminals in China had fallen when government institutions had been ordered not to subscribe. Further, the Bloomberg website was blocked and its correspondents found it difficult to get residency visas in China.

Meanwhile, also on Sunday, Fred Hiatt of the Washington Post used the Forsythe saga and other incidents to point out Beijing’s systematic plan of controlling opinion abroad by using its power, wealth and prestige. Hiatt writes “Paul Mooney, a veteran Asia journalist for Reuters, recently was denied a visa, with no reason given, according to the agency. Knowledgeable China hands for Bloomberg News, the New York Times and The Washington Post have met similar fates.”

But journalists are not the only ones. Academics are too. Hiatt describes Beijing’s refusal of a visa to Princeton academic Perry Link because he had contributed a chapter on the Muslim Uyghur minority in China’s Xianjing. “[b]ecause China never explains its refusals or spells out what kind of scholarship is disqualifying, the result is a kind of self-censorship and narrowing of research topics that is damaging even if impossible to quantify,” said Hiatt.

Hiatt however says China only hurts itself by doing this because, among other reasons, its leaders who wish to see China as a self-confident nation has the country's prestige undermined “by their apparent fear of honest scrutiny.”

This blog in a posting on November 13 titled ‘US Media Moghuls Helping China Export Repression?’ highlighted an article in The Atlantic titled ‘Legitimising the ‘Civilized Internet’: China’s Seduction of U.S. Media’ where the journal discusses a meeting of the Presidium of the World Media Summit in October. The WMS is the brainchild of the Chinese Communist Party but has among the members of its top decision-making body a number of US media companies including The New York Times, Google, Associated Press, as well as the BBC, Al Jazeera and others.

The Atlantic suggests that one of the reasons these organisations are in the presidium is to improve the penetration of their media businesses into China. The New York Times, BBC, Google and CNN websites have been blocked on and off in China in the past and reporters from The Times and Al Jazeera not granted visas to enter the Chinese mainland.

No comments:

Post a Comment